Ką veikti su vaikais? Be žaislų! (?)

Labai dažnas klausimas iškeliamas tiek sau pačiai, tiek jūsų – man: „Kuo užsiimti su vaikais?“ Kiekvienu jų gyvenimo etapu užsiėmimai labai skirtingi, o ir vaikų gebėjimai taip pat. Aš visuomet noriu, kad vaikams žaislai ar žaidimai teiktų ne tik džiaugsmą (tačiau, tai yra labai svarbu), bet, kad jie ir lavintų: smulkiąją/stambiąją motoriką, sensoriką/pojūčius, klausą, kalbėjimą, atpažinimo gebėjimą, kūrybiškumą ir pan. Daugelis dabar gaminamų žaislų yra labai ‘apgalvoti’, tačiau prisiminkime, kad ir savo ankstyvą vaikystę.. na bent jau aš tikrai nepamenu kalno žaislų, ar tėvelių besineriančių iš kailio kuo mus (vaikus) užimti :)) Augom gan savarankiškai. Mokėjome savimi visai neblogai pasirūpinti dar būdami ikimokyklinukai: ir tvarkytis, ir padirbėti, ir pečių pasikurti, ir sniegą kieme nusikasti, valgyti pasidaryti bei savarankiškai susirasti ‘ką veikti’, kas yra labai gerai! Savarankiškumas suteikia laisvę.
Šie užsiėmimai, apie kuriuos papasakosiu, puikiai tinka mano vaikų amžiui t.y. 18 mėn., tačiau manau, jog jie tinka 12-24 mėn. vaikams, o ir šiaip, savaip pritaikyti, tinka bet kokiam amžiui;) Jie lavina įvairiausias vaikų raidos/sugebėjimų sritis. Kai kurie visiškai elementarūs/primityvūs,  tačiau  jų nereiktų užmiršti. Kartais, kai norime vaikams be proto daug (kad tik jiems patiktų, kad tik nebūtų nuobodu arba pergyvename jog jiems tai nepatinka), atminkime, jog mažiems vaikams ir taip kasdien  daug stimuliacijos atrandant naujas spalvas, formas, daiktus, reikšmes ir pan. Nepersistenkim, leiskim jiems ir ‘patinginiauti’, kad jie patys atrastų juos supančią aplinką, bei galimybes. Taigi, žaidimai be žaislų..

  • ŠOKIAI. Tikriausiai pats nuostabiausias vaikų gebėjimas nuo gimimo – judėti išgirdus muziką. Kasdien pasidarykit muzikos  ‘terapiją’. Užsileiskit muziką ir šokit. Parodykit vaikams keletą paprastų judesių – suktis ratu,  iškelti rankytes aukštyn ir sukinėti delniukus, sukinėti rankytes vieną aplink kitą, prisiminkit vaikystės ‘ančiukų’ arba ‘lambados’ šokių žingsnelius. Vaikai mėgsta atkartoti, o girdint muziką ir patys ima improvizuoti 😉
  • MUZIKA. Taip, mano vaikams labai patinka muzika ir visokiausi muzikos instrumentai. Namuose groja ir pianinu, ir gitara, ir ukulėle, ir barškučiais, ir dūdele, ir lūpine armonikėle. Tačiau jei jų nebūtų, galima kuo puikiausiai muzikos instrumentus susikonstruoti patiems 🙂 Padėkite keletą skirtingų indų, puodų, plastikinių ar medinių dubenėlių, apverskit juos duokite vaikams medinius ar metalinius šaukštus ir muškit būgnus 😉 Į mažą dėžutę ar ‘kiaušinuką’ įberkit ryžių ir bus barškutis, puodo dangtis bus ‘lėkštės’ ir t.t. leiskit patriukšmauti 😉 jei duosit medinį šaukštą, nebus taip garsiai 😉 Vaikams išties patinka atrasti garsus 😉
  • GARSAI. Klausydamiesi muzikos, arba kokiais šaukštais/plojimais mušdami ritmą galite kartoti tam tikrus skiemenis, taip mokydamieji juos tarti/atpažinti/kartoti.
  • DĖŽĖS. Kartoninės dėžės. Neišmeskit jų gavę siuntinį arba pasiimkit iš parduotuvių. Tai visiškai  tobulas ‘įrenginys’ lavinantis fantaziją. Joje galima slėptis, galima iškirpti langelius ir pasidaryti mini namelį ar kosminį erdvėlaivį, joje galima migdyti žaisliukus arba surinkti besimėtančius žaislus. Dežė gali virsti  bet kuo 😉
  • PIEŠIMAS. Pieštukai, akvarelė, kreidelės. VISKAS. Žinau, vaikai mėgsta ir paragauti tas spalvas ir jomis terlioti, dėl to reiktų rinktis saugiausią variantą, išsiplaunamą ir nekenksmingą, arba tiesiog vis nukreipti dėmesį į priešimą arba pasirinkite tokią vietą, kurioje vaikams leistumėte terlioti viską aplink 😉
  • PIEŠIMAS. Ant drobės su dažais. Drąsiai galiu teigti, jog tai buvo terapija ne tik vaikams, bet ir man 🙂 Ant drobės pridėliojau guašo ‘taškų’, apvyniojau maistine plėvele ir leidau vaikams spaudalioti bei trinti dažus. O pabaigai – pati leidau sau užbaigti ‘paveikslą’.
  • PIEŠIMAS. ‘Saugus’ piešimas dažais, maistiniuose maišeliuose. Maistui šaldyti ar laikyti užsegami/užspaudžiami maišeliai – visiškai tobulas ‘įrengimas’ 😉 Prispaudaliojau į vidų dažų ir leidau vaikams piešti, spaudalioti, stebėti, žaisti. Svarbu, kad maišeliai būtų ne ploni, nes vaikučiai paskui pradeda krapštyti tuos dažus norėdami juos išimti ;)) tad, kad nepradurtų taip lengvai.
  • PIEŠIMAS. Dar vienas saugus variantas su vandeniu ant spalvoto popieriaus. Ant spalvoto popieriaus matosi tamsesni antspalviai jį sušlapinus, o ir saugu, niekas nieko neišsipurvins  😉 šlapias teptukas ir spalvotas popierius 😉
  • VIENKARTINIAI INDAI. Popieriniai puodeliai, lėkštės, plastikiniai šaukšteliai ir pan.. Su puodeliais galima statyti bokštus, pilis, žaisti ‘boulingą’, lėkštes skraidinti ir mokytis sudėti vieną indą ant kito. Tam gali puikiai tikti ir kepimo formelės ar kiti namuose turimi saugūs/nedūžtantys indai 😉
  • SPALVOTI ŠIAUDELIAI. Vaikams patinka juos rankioti, dėlioti, mėtyti, tačiau parodžius, kad galima juos įkišti į puodelius arba rūšiuoti pagal spalvas, darosi dar įdomiau. Nuo popierinio rankšluosčio ar tualetinio popieriaus likusius kartoniius ritinėlius galima priklijuoti prie sienos ir parodyti vaikams, kad galima per juos prakišti šiaudelius. Galima iš jų padaryti visą labirintą ir stebėti kaip vaikai juos įveiks 😉 jei neturite kartotininų ritinėlių, juos galima tiesiog pasigaminti iš popieriaus 😉 Taip pat galima sudėti į skirtingus indelius visas spalvas ir mokytis jas atpažinti rūšiuojant šiaudelius.
  • BARONKOS. Tai gali būti ne tik geras užkandis ir masažas dygstantiems dantukams, bet ir puikiausias žaidimas 😉 verti baronkas ant šiaudelio ar su šniūrėliu. Vaikai labai susikoncentravę darė šį ‘darbelį’.
  • RŪŠIAVIMAS. Vienas ir paprasčiausių, bet labai praktiškų žaidimų – rūšiuoti/dėlioti. Galite sudėti į krūveles tam tikrus daikčiukus: šiaudelius, kukurūzus, kamštelius, makaronus, bumbuliukus, žaisliukus, kaladėles ir t.t. ir parodyti vaikams kas kokioje krūvelėje turi būti. Tarkim į vieną puodelį dedame kukurūzus, į kitą šiaudelius. Padėti vaikams suprasti, kad į tą patį indą keliauja tik tam tikros rūšies daiktai.
  • KOJINĖS. Surasti vienodas kojines. Išsidėliokit skirtingas kojines ir ieškokite poros. Žinoma pirmiausia jūs turite parodyti kaip tai daryti ir vaikams tikrai nesigaus iš pirmo karto, gal ir iš antro ar trečio, tačiau tai pradžia;)
  • SPALVOS. Spalvų rūšiavimą galima daryti ir su spalvotais lapais ar su tos spalvos žaislais. Išdėlioti spalvotus lapus priešais ir kartu surasti tokią pačią spalvą.
  • LANKSTYMAS IŠ POPIERIAUS. Išlankstyti laivelius bei lėktuvėlius ar dar ką nors smagaus 😉 Parodyti vaikui, kad jūs patys tai išlankstote iš popieriaus ir vėliau su išlankstytais žaislais žaidžiate. Skraidinate, plukdote, mėtote..
  • LAIVELIAI. Plukdyti iš popieriaus išlankstytus laivelius vandenyje yra labai smagu 😉 ir šlapia 😉
  • TVARKYTIS. Kaip tai beskambėtų anti’žaismingai, tačiau tai yra puikus praktiškas užsiėmimas: surinkti besimėtančius žaislus, surinkti skalbinius, sušluoti šiukšles, nuvalyti su šluoste stalą. Vaikams tai ir žaidimas, ir gera pamoka, leiskit jiems tai daryti 😉 Tiesiog tai turi būti kaip galimybė, o ne prievolė. Mano Uviukas iš prigimties mėgstantis tvarkyti (uždaryti atsidariusias spintelių dureles, stalčius, išmesti šiukšlytes), kaskart parodžius kokį naują būdą tvarkytis jis būtinai ima kartoti 🙂 kartą išbėrė visą kibirą triušio maisto, pasiėmiau šluotelę ir semtuvėlį, o Uvis griebė net neleido jam padėti ir ką jūs manot, viską sušlavė PATS! :)) na aišku, liekanas su mano pagalba ir viskas vyko lėtai, tačiau jam  tai  buvo didelė pramoga 😉
  • BALIONAI. Taip, juos pripūtus galima jais žaisti, mėtytis, spardyti ir t.t. Dar iš balionų galima  padaryti ‘antistresinius kamuoliukus’. Pripilti į juos įvairių kruopų, žirnelių ar miltų. Tokius kamuoliukus vaikams įdomu liesti, minkyti, o ir žaisti su jais tada daug smagiau, nes jie ‘kitokie’ 😉
  • MAUDYNĖS. Tai yra puiki vieta, kur galima puikiai išsiversti ir be žaislų. Tad kartais galvodami ką čia su vaikais nuveikus, pasidarykite malonų vakaro maudynių seansą. Taškytis vandeniu, žaisti su vonios putomis, mokytis praustis patiems. Jiems tai ir SPA, ir žaidimų vieta 😉
  • PAŽINTI SAVE. Tikiu, jog visi mes savo vaikus mokome ir vis parodome/įvardijame daiktų pavadinimus, kūno dalis ir t.t. Kad vaikai labiau sukoncentruotų dėmesį į tokias pamokėles, galima pasiimti prožektoriuką ar ‘burtų’ lazdelę ir jų pagalba rodyti tarkim kūno dalis ar jau sutemus kambaryje su prožektoriuku parodant kas tai per daiktas 🙂
  • BALDAI. Kartais namuose esantys daiktai/baldai gali virsti smagiom karuselėm. Apvertus kėdę ji gali tapti mini ‘čiuožykla’, skalbinių indas, gali virsti rogutėmis arba lenktyniniu ‘bolidu’. Kėdės ir pagalvės, sofa, gali virsti ‘bazėm’, pilimis ir visokiausiais erdvėlaiviais:) Fantazijai nėra ribų, o ir vaikai aktyviai bandys įveikti tas visas pastatytas kliūtis 😉 galime tik pastūmėti juos, jų kūrybiškumo prasiveržimui 😉
  • MAISTAS. Maisto ragavimas gali virsti smagiu žaidimu. Tarkim supjaustyti įvairius vaisius ir juos ragauti besimokant kas tai yra. Galite tą patį vaisių nupiešti arba parodyti jo paveiksliuką ir paragauti. Taip pat ragaujant parodyti tą vaisių nesupjaustytą. Galima supjaustyti bananą skiltelėmis ir leisti vaikams patiems jį išsilupti iš žievės. Leiskim pažindintis ir atrasti 😉 o paskui išdėlioję vaisius paprašykime paimti įvardytą vaisių ar kitką.
  • ŠAUKŠTAI. Į indelį sudėkite kokius nors nedidelius daikčiukus, tokius kaip maži kamuoliukai ar  kukurūziukai (vyresniems saugu ir pupelės ar makaronai), duokite šaukštus ir parodykite, jog su juo reikia tuos daikčiukus perkelti į kitą indą. Aš naudojau bumbuliukus bei sukarpiau kempinės medžiagos plaukų suktukus ir mokėmės su vaikais juos perkelti į kitą indą šaukšto ar samčio pagalba.
  • KNYGOS. Tikriausiai net sakyti nereikia, kiek daug išmoksta vaikai vartydami knygas ir pažindami knygų veikėjus 😉
  • LIPDUKAI. Nusipirkom žurnaliukų su lipdukais ir pagalvojau, jog yra ‘pigesnis’ būdas tais lipdukais džiaugtis 😉 Senukuose radau ‘etikečių’ rulonėlį, kainavo tiek, kiek vienas žurnaliukas, o lipdukų daaaaaug daugiau 😉 Pripaišiau ant tų lipdukų visokiausių daikčiukų, spalvų ir klijavome ant popieriaus lapų 😉 pirštukams puikus darbelis 😉
  • SKALBINIŲ SEGTUKAI. Kad rankytės išmoktų paspausti, segtukus galima tiesiog prisegioti įvairiausiose vietose ir jų kabinėjimą paversti žaidimu.Visko vienu kartu, matyt, ir nepapasakosiu, o daugelis dalykų galbūt taip pat atrodo tokie ‘paprasti’ jog minėti, net neverta, tačiau ateityje savais atradimais dar pasidalinsime.
    Vienas mini patarimas ką rekomenduoju turėti namuose, kad reikalui esant vaikutį galėtumėte sudominti – šiaudeliai, popierius, balionai, kreidelės (ar kiti piešimo atributai)… bent tiek turėdami, jau daug nuveiksite 😉 o ir reiktų nenurašyti paprasčiausio dainavimo, šokių ar elementarių buitinių namų tvarkymo procesų, į kuriuos įtraukti vaikus labai verta ;)p.s. daugiau nuotraukų su mūsų žaidimais – galerijoje! 😉

✖️ D A U G I A U ✖️

1 comment

  1. Sveiki! ❤️
    o ką veikėte kai Uvis ir Vėja buvo visai mažiukai? Turiu omenyje 4-6 mėn. Mano sūneliui dabar 4 mėnesiai, daug kalbames, mankštinames, kartais skaitome pasakas, žaidžiame su barškučiais… gal suteiksite mums dar idėjų kaip galima praleisti laiką 😊

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Brukalų kiekiui sumažinti šis tinklalapis naudoja Akismet. Sužinokite, kaip apdorojami Jūsų komentarų duomenys.